Western na mandžuský spôsob
Dobrý, zlý a čudný film
Westerny pozná každý. Ich typické klišé nás jednoducho baví odkedy je film filmom. Tvrdé tváre kovbojov, ospalé mestečká uprostred prérie, indiáni, neodmysliteľné saloony, kolty či winčestrovky a samozrejme chumáč suchej trávy kotúľajúci sa prašnou ulicou... No a nesmie chýbať silný príbeh, konflikt dobra a zla, či hľadanie spravodlivosti.

Prérie Divokého západu spoznali stovky, možno tisíce hrdinov. O tých najslávnejších vznikli nesmrteľné príbehy, ktoré prirodzene nemohli obísť ani filmári. Jesse James, Billy the Kid, Calamity Jane, Butch Cassidy či Sundance Kid, Wyatt Earp sa stali pevnou súčasťou histórie strieborného plátna. Dali vzniknúť legendám svojho žánru – filmom ako Sedem statočných, Výstrely v O.K. Corral, Vtedy na západe, Nezmieriteľní, Vinnetou, Dobrý, zlý a škaredý a mnoho ďalších. 

Aj keď sa westerny najčastejšie odohrávajú na americkom Západe, existujú aj iné varianty tohto žánru so svojimi špecifickými črtami. Určite ste počuli o talianskych spaghetti westernoch, u nás známe „mayovky“ nie sú ničím iným ako tzv. východnými westernami, natočené v komunistických krajinách, známe aj ako Eastern, či Ostern. Už menej známe v našich končinách sú španielske, novozélandské, či dokonca indické westerny. Ale počuli ste už o juhokórejských, tzv. mandžuských westernoch?

 

Mandžusko a Mandžukao

Než sa dostaneme k filmom, nezaškodí trochu geografie a histórie. Mandžusko je historická oblasť na severe Číny, susediaca s Mongolskom, Ruskom a KĽDR. Cez túto oblasť sa vplyv čínskej kultúry šíril ďalej do Kórei a Japonska. Región pomerne výrazne ovplyvňoval dianie v okolitých krajinách. Práve z Mandžuska prišlo viacero národov, ktoré ovplyvnili politické dejiny Číny, aj ďalších okolitých krajín. Od konca 17. storočia bolo Mandžusko v područí Ruska, na prelome 19. a 20. storočia zase vo sfére záujmov Japonska. 

V 30tych rokoch tu vznikla monarchia Mandžukao, bábkový štát vytvorený Japoncami, ktorí tu vládli viacerým národom a etnikám. Existencia Mandžukao trvala len niečo viac ako dekádu, monarchia zanikla v roku 1945 po kapitulácii Japonska v druhej svetovej vojne.

Mandžuský western

Aj napriek krátkemu trvaniu, táto historická epizóda juhokórejských filmárov zaujala natoľko, že sa rozhodli niektoré z príbehov a legiend sfilmovať. Vznikol mandžuský western, známy aj ako kimchi western – podľa typického kórejského jedla. Tento netradičný filmový subžáner je typický tým, že prelína prvky klasického amerického westernu s príbehmi bojovníkov za nezávislosť v Mandžusku v 30-tych rokoch 20. storočia.

V mieste, kde sa stretávajú Čínsky subkontinent s Kórejským polostrovom, sa prelínajú rôzne etniká, kultúry a jazyky, sa stretávajú muži jazdiaci na koňoch, ozbrojení puškami a pripravení na najhoršie. Mandžuský western prebral z Divokého západu ortodoxný portrét hrdinu v jeho tragickej kráse, ozvláštnil ho netradičnou krajinou a kulisami a zasadil ho do kontextu boja za nezávislosť. 

Na začiatku bol Horizont

Sériu filmov s tematikou boja za nezávislosť národa preslávil v Kórei filmom Horizon (Jipyeongseon) natočený v roku 1961 pod režisérskou taktovkou Chung Chang-wha. V 60-tych rokoch ešte nasledovali filmy ako The Border between Russia & Manchuria (Somangukgyeong), či In The Burning Continent (Bulbutneun Daeryuk). 

Typický heroický aspekt z prvotných mandžuských westernov neskôr prešiel vývojom a na konci 60-tych rokov bol hrdinský príbeh nahradený rozprávaním zločinca a vagabunda. Príkladom je film The Homeless Wanderer (Musukja), ktorého titul už napovedá, kto je hlavnou postavou. Muž, putujúci krajinou, bez majetku a miesta kam by patril, snažiaci sa prísť na to, kým vlastne je, oslobodí ženu z rúk banditov, aby ju zase opustil na volanie osudu a diaľok.

Bodkou za touto kapitolou mandžuských westernov bola snímka Break up the Chain (Soesaseul-euld kkeunh-eola), natočený v roku 1971. Tento film rozpráva rozporuplný príbeh troch rozdielnych mužov s rôznymi motívmi, ktorí sa chcú dostať k zlatej soche Buddhu. Tento film, nesúci náznaky opomínania  „tragickej krásy“ a „patriotizmu“, tak vlastné mandžuským westernom, predznamenal koniec tohto žánru.  

Dobrý, zlý a čudný

Aspoň 40 rokov to platilo. Až do leta 2008, keď sa mandžuské pláne na strieborné plátno vrátili vo veľkom štýle. Postaral sa o to filmový režisér Kim Ji-un filmom Dobrý, zlý a čudný. Juhokórejčan bol už svojou predchádzajúcou tvorbou známy netradičným mixovaním štýlov. Ani v touto snímkou nezostal svojej povesti nič dlžný. Spája inšpiráciu z klasického westernovému eposu Dobrý, zlý a škaredý, a neviazanosťou a dravosťou mandžuských westernov s klasickou štruktúrou moderného blockbustru.

Týmto filmom vzkriesil žáner, ktorý na Západe takmer nikto nepoznal a v Kórei už spomienky na mandžuské westerny zapadli prachom. Scenár vzkriesil legendu o poklade, ktorý sa snažia získať traja kórejskí pištoľníci. Majú  v rukách záhadnú mapu, ktorá vedie k bájnemu pokladu a každý z nich vôľu sa jej zmocniť. Navyše majú za pätami japonských okupantov a gang zlodejov z trhoviska, ktorí majú na poklad tiež „zálusk“...  

Snímku Dobrý, zlý a čudný si môžete pozrieť v nedeľu 25. augusta o 22.30 na filmovom kanáli Filmbox Plus.

Autor: Hlavný administrátor, dňa: 23. 08. 2013
  • Riadky a odstavce sa zalomia automaticky.
  • Povolené sú HTML značky: <a> <em> <strong> <cite> <code> <ul> <ol> <li> <dl> <dt> <dd>

Viac informácií o možnostiach formátovania